Smoothie bowl suggesties

Ik ben één van die zeer irritante personen die ontzettend enthousiast kan worden door een mooi bakje eten. Hoe meer kleuren hoe beter, hoe gezonder hoe fijner en hoe meer smaken hoe blijer ik ben - en smoothie bowls zijn daar perfect voor. Smoothie bowls maak ik in vlagen: soms eet ik er iedere dag een voor 14 dagen op een rij, andere keren vergeet ik ze een maand lang (om er dan weer hongerig naar te hunkeren). Ze zijn onwijs gemakkelijk om te maken en eigenlijk kun je álles wat je wilt combineren - maar om je iets te inspireren heb ik een lijstje gemaakt van smoothie bowl tips- en suggesties. 



Wat is het
Een smoothie bowl is een smoothie in een bakje met toppings, dit eet je met een lepel. Heerlijk en simpel! 

Hoe maak je het - de basis
Het is lekker als de basis van de smoothie een beetje stevig is zodat de toppings ook echt 'on top' blijven. Dit kun je doen door bevroren fruit te gebruiken of door yoghurt in plaats van melk te gebruiken! Het basisrecept voor een smoothie bowl is 3 bevroren bananen blenden met wat water/soyamelk, ik vind het echter altijd lekker om nog wat rood fruit toe te voegen.

Andere suggesties voor basiscombinaties
- 3 bananen met wat aardbeien
- 2 bevroren bananen met appel
- gebruik amandelmelk in plaats van (soya)melk om je smoothie wat notiger te maken
- investeer in matcha/acai poeder om extra antioxidanten aan je smoothie toe te voegen
- voeg wat cacaopoeder toe aan bananen om een chocolade-smoothiebowl te maken 
- gebruik in plaats van (soya)melk of water sinaasappelsap voor een fris bakje

En dan het leukste: de toppings!
Als ik op tijd op sta en dus tijd heb om een smoothie bowl te maken, bedenk ik me de avond van tevoren al wat ik op mijn smoothie bowl ga strooien. Ga ik voor een frisse smoothie met kokossnippers en mango, of ga ik voor crunchy met muesli en nootjes? Je kunt eindeloos variëren - hier zijn mijn favorieten.

- zonnebloempitten
- chiazaad
- kokosnoot
- mango 
- stukjes appel
- kaneel voor een kruidigere smaak
- bosbessen
- honing op een zeer 'basic' smoothie bowl
- nog meer banaan op een banaanloze smoothie bowl
- wat muesli voor knapperigheid!


Het hoeft niet duur te zijn
OK, duurder dan een boterham met pindakaas is het absoluut. Wat ik met mijn studentenbudget echter altijd doe is: ik gebruik gewoon wat ik in mijn fruitmand/koelkastje heb liggen, zo simpel kan het zijn. Voor 6 bananen betaal je bij de AH een euro, met zakjes zonnebloempitten en kokossnippers doe je onwijs lang en verder kun je het zo fancy of basic als je zelf wil maken. 

Het liefst eet ik mijn smoothie bowl in bed met mijn laptop met daarop een grappige serie om de dag op een vrolijke manier te beginnen. Het kost wat tijd, zo'n smoothie bowl - maar sta eens een half uurtje eerder op en je zult merken dat het heerlijk is om je dag op een gezonde en relaxte manier te beginnen.

Eet jij wel eens smoothie bowls?
Heb je tips of suggesties?
Liefs, Sjoukje

5 opmerkingen

  1. Het ziet er altijd zo vrolijk uit! En 's avonds in mijn bed verlang ik dan al weer naar mijn ontbijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa ik ben ook fan! Een grote tip: een kleine eetlepel/koffieelepel pindakaas toevoegen tijdens het blenden! Ook acai bowls maak ik wel eens. Bevroren mango en banaan vind ik ook heerlijk :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooh, jummie, ziet er erg lekker uit! maar ik heb hier echt geen tijd voor in de ochtend. Ik ga het maar eens proberen in de ochtend op een weekend of tijdens de vakantie. ( :

    BeantwoordenVerwijderen
  4. YUMMY!! Ik hou echt van nieuwe dingen proberen bij het ontbijt, ik was al een tijdje op zoek naar een goede basis voor zo'n bowl. Found it!! Ik heb nu al zin om wat leuks (nouja, vooral lekkers, maar gosh, het ziet er ook zó leuk uit!) uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk artikel! Ik ben dol op ontbijtjes die net wat specialer zijn dan een boterham, maar dit heb ik nog nooit geprobeerd - moet ik snel eens doen. Het lijkt me zo lekker! En gezond. En fotogeniek ook, haha. ♥

    BeantwoordenVerwijderen